مرکز تصویربرداری پزشکی پرتو بروجرد

Info@Gpartow.com

پنج خط - 06642624044

اولويتهاي وزارت بهداشت براي سرمايه گذاري بخش خصوصي

به گزارش داروغذا از ایسنا، سید ابراهیم رییسیون در نشستی خبری، یکی از معضلات اساسی در کشور را کمبود منابع در حوزه سلامت دانست و گفت: برای توسعه خدمات و ارایه آنها به مردم ضرورت دارد که از ظرفیت‌های مدیریتی و مالی صاحبان سرمایه در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم. بر همین اساس در وزارت بهداشت برای ارتقای خدمات و توسعه زیرساخت‌ها، اقداماتی برای بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی انجام دادیم .

وی با بیان اینکه ابتدا حوزه مشارکت‌های اقتصادی در وزارت بهداشت ایجاد شد، افزود: این حوزه با تعامل با حوزه‌های صف مانند حوزه درمان، بهداشت، آموزش و… کارگروه‌های مختلفی را تشکیل دادیم و با اولویت حوزه درمان قابلیت‌هایی که برای واگذاری به بخش خصوصی وجود داشت، شناسایی و پروژه‌هایی را که می‌توان به بخش خصوصی واگذار شوند، مشخص کردیم .

رییسیون یکی از مشکلات حال حاضر وزارت بهداشت را وضعیت شاخص‌های حوزه سلامت عنوان و اظهار کرد: یکی از آنها شاخص تخت بیمارستانی است که شاخص‌مان در این زمینه 1.7 است. این درحالیست که در شرایط موجود در کشورهای توسعه یافته، پنج تخت به ازای هر 1000 نفر است و ما باید این شاخص را طی برنامه ششم به 2.6 ارتقاء دهیم. با این هدف نسبت به وضع موجود 115 هزار تخت جدید باید ایجاد کنیم. البته این عدد با احتساب جایگزینی تخت‌های فرسوده است .

رئیسیون با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد بیمارستان‌های کشور فرسوده‌اند، گفت: برای این تعداد اکنون به ازای هر تخت 500 میلیون تومان هزینه و بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم تا طی برنامه پنج ساله ششم توسعه بتوانیم وضعیت را ارتقا بخشیم؛ یعنی سالانه 12 هزار میلیارد منابع برای بازسازی تخت‌های بیمارستانی نیاز است. این در حالی است که اکنون ردیف اعتباری برای ابنیه حداکثر 700 میلیارد تومان است. بنابراین باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم .

وی با بیان ا ینکه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تنها در زمینه مالی نیست، گفت: بلکه این موضوع سیاستی کلان و بلند مدت است. باید از ظرفیت‌های مدیریتی و مالی این بخش استفاده شود. البته غالب فعالیت‌های حوزه سلامت اقتصادی هستند و اگر در جایی اصل واگذاری، اقتصادی نباشد از روش خرید خدمت استفاده کرده و ما به التفاوت‌ها را به بخش خصوصی می‌پردازیم.همچنین ما سود سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذار در کلیه فعالیت‌هایی که تعریف و واگذار می‌شوند، تضمین می‌کنیم .

رئیسیون از برگزاری همایشی در این زمینه و با رویکرد داخلی در دی‌ماه خبر داد و گفت: در نظر داریم در اردیبهشت ماه سال آینده نیز همایشی با رویکرد بین‌المللی برگزار کنیم.
وی به ارائه برخی از محورهای شناسایی شده برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه سلامت اشاره و اظهار کرد: در محور تخت‌های بیمارستانی 94 بسته برای 94 بیمارستان با ارزش سرمایه گذاری 20 میلیارد تومان پیش بینی کرده‌ایم.

در محور دیگر در مراکز جامع سرطان در قالب 14 قطب و 4 منطقه کشوری پروژه‌هایی را با ارزش 3300 میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم. همچنین مراکز دیالیز شامل پنج پروژه و در 14 قطب به ارزش 1500 میلیارد تومان و مراکز تصویربرداری شامل 50 پروژه در 540 مرکز درمانی کشور و 57 دانشگاه با ارزش 1400 میلیارد تومان پیش بینی شده است. البته می‌خواهیم کل مراکز تصویربرداری را به بخش خصوصی واگذار کنیم. همه این موارد جمعا 25 میلیارد خواهد شد که در همایش دی ماه ارائه می‌شوند .
وی افزود: سایر حوزه‌ها نیز به عنوان فرصت‌های در حال مطالعه شامل شهرک‌های دانش و سلامت، اورژانس‌های پیش بیمارستانی، مراکز جامع بهداشت، خدمات الکترونیک سلامت و غیره هستند که در این همایش ارائه خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *