مرکز تصویربرداری پزشکی پرتو بروجرد

Info@Gpartow.com

پنج خط - 06642624044

راه اندازي سيتم صدور شناسنامه در بيمارستانهاي بروجرد

رئیس اداره ثبت‌احوال بروجرد خبر داد

راه‌اندازی سیستم صدور شناسنامه در بیمارستان ‎ ‏های بروجرد
رئیس اداره ثبت‌احوال بروجرد از راه‌اندازی سیستم صدور شناسنامه در بیمارستان ‎ ‏های این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، علیرضا زراسوند عصر امروز در جلسه ثبت وقایع حیاتی این شهرستان اظهار کرد: راه ‎اندازی سیستم صدور شناسنامه در بیمارستان‏ ‎های شهید چمران و کوثر به ثبت سریع واقعه ولادت کمک می‏ ‎کند.
وی ادامه داد: در پنج ماهه نخست سال جاری 3 هزار و 356 جلد شناسنامه مکانیزه در شهرستان بروجرد صادر شده است.
رئیس اداره ثبت‌احوال بروجرد با بیان اینکه در این مدت آمار ثبت شده ازدواج و طلاق در این شهرستان به ترتیب یک هزار و 583 و 326 مورد است، خاطرنشان کرد: در مدت زمان یاد شده بالغ بر 2500 ولادت در این شهرستان به ثبت رسیده است.
زراسوند به ثبت 645 مورد وفات در پنج ماهه نخست سال جاری در شهرستان بروجرد اشاره و بیان کرد: گاهی به دلیل مشکلات در برخی مناطق روستایی ثبت برخی موارد فوتی به تأخیر رخ می ‎دهد.
رئیس اداره ثبت‌احوال بروجرد با اشاره به اینکه براساس قانون موارد ولادت و وفات باید در زمان مقرر ثبت شوند، تصریح کرد: مدت زمان ثبت قانونی ولادت و وفات به ترتیب 15 و 10 روز است.
زراسوند تصریح کرد: در شهرستان بروجرد در مهلت قانونی ولادت و وفات به ترتیب 99.6 و 99.4 درصد به ثبت رسیده است.
وی تأکید کرد: 82 مرکز بهداشت با اداره ثبت‌احوال بروجرد به منظور ثبت موارد فوتی در روستاها همکاری می‏ ‎کنند.
رئیس اداره ثبت‌احوال بروجرد به انتخاب بیشترین اسامی نوزادان در مدت یاد شده در این شهرستان اشاره و تأکید کرد: اسامی امیرعلی، محمد، حسین، امیرحسین برای نوزادان پسر و فاطمه، زهرا، بهار، نازنین زهرا و یکتا برای نوزادان دختر به ترتیب بیشترین انتخاب ‎ها را در این شهرستان داشته ‎ ‏اند.
زراسوند با اشاره به ثبت 52 مورد تغییر نام در اداره ثبت‌احوال بروجرد در مدت یاد شده، توضیح داد: لازم به ذکر است در این مدت 102 مورد تغییر نام‌خانوادگی نیز در این اداره به ثبت رسیده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری مطلوب اداره ثبت‌احوال بروجرد با سایر ادارات این شهرستان اشاره و اظهار کرد: مکاتبات سایر ادارات این شهرستان با این اداره در پنج ماهه نخست سال جاری 315 مورد بوده است
به گزارش خبرنگار ایرنا، سلامتی مهمترین نعمت خداوندی است که بسیاری از مردم قدر آن رانمی دانند چراکه درک نکرده اند چندین سال منتظر ماندن برای به صدا درآمدن زنگ تلفن یعنی چه !
صدای زنگی که با همه صداها متفاوت است و قلب تک تک اعضای خانواده با هر بار به صدا درآمدن تلفن چنان می لرزد که انگار همه چیز در این زنگ خلاصه می شود !
در حالی که امثال ما تحمل چند روز سرماخوردگی معمولی را ندارند و دهان به گلایه باز می کنند و از مصرف قرص و شربت سرباز می زنند ، در نزدیکی مان افرادی هستند که سالها با این داروها زندگی کرده اند، افرادی که دارو از محتویات الزامی زندگی شان است .
داروهایی که هم قیمتشان از داروی سرماخوردگی بسیار بیشتر است و هم عوارض آن، داروهایی که باید برای دستیابی به آن چوب حراج به زندگی زد تا نفسی هر چند سخت و بیمار کشیده شود .
این روزها در اطرافمان برخی نفس ها با درد و رنج گره خورده، نفس هایی که گویی با هر بار امدن و رفتن ، زندگی را با خود می برد .
در سمت دیگر ماجرا، قلبی به خوبی ساعت کار می کند، نفسی به عمق پاکی هوا از سینه بر می آید، چشمی زیبایی ها را می بیند و دستی هنر می آفریند .
اما دو طرف داستان نمی دانند شاید یک روز بدون هیچگونه آشنایی، در بازی مرگ و زندگی با یکدیگر پیوند داده شوند، نمی دانند که زندگی یکی در مرگ دیگر رقم خورده است .
پیوندی که سالها برای برقراری آن تلاش شده این روزها تا حدودی جای خود را در جامعه باز کرده و از نامبارکی محض به پیوندی خدایی و انسان دوستانه اوج گرفته است .
پیوند اعضا امروز در ایران و در بسیاری از شهرهای کشور عزیزمان جا باز کرده و هستند افرادی که قبل از مرگشان خواسته اند تا عضو سالم آنها به جای پوسیدن در زیر خاک در سینه فرد دیگری جای بگیرد و زندگی ببخشد .
بدون شک افرادی که پس از مرگ نیز زندگی می بخشند و مرگشان چندین نفس را تازه می کند، روح والا و درک در خور تحسینی از فلسفه مرگ و زندگی دارند .
طی سالهای اخیر نیز مرگ برخی هنرمندان و چهره های شناخته شده کشور با اهدا عضو آنان و چندین زندگی دوباره گره خورد که با رسانه ای شدن این وقایع، گام مهمی در راستای پذیرش فرهنگ اهدا عضو براشته شده است .
در لرستان که مردم آن همواره به سخاوتمندی شهره بوده اند، این مهم نیز سخاوت و درک مردم استان را نشان می دهد چراکه انجمن پیوند عضو شهرستان بروجرد از فعالترین و برترین انجمن های اهدا عضر کشور است .
به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، اهدا عضو نیازمند امکانات و تجهیزات پیشرفته و تیم های پزشکی فوق تخصصی است .
هوشنگ بادپی افزود: کمبود پزشک متخصص و نبود تجهیزات، امکان انجام عمل پیوند اعضا در استان را غیرممکن ساخته وبه همین دلیل آمار دقیقی از پیوندهای انجام شده وجود ندارد .
اما نبود تجهیزات و تیم پزشکی مانعی برای انجام این عمل خداپسندانه در لرستان نشده و انجمن پیوند اعضا استان با تاثیرگذاری مثبتی در بروجرد فعال است .
رییس انجمن بیماری های خاص و انجمن پیوند اعضا بروجرد در این باره می گوید: طی شش سال گذشته اعضای 27 نفر مرگ مغزی به بیماران اهدا شده است .
فاطمه یاراحمدی با بیان اینکه انجمن پیوند اعضا بروجرد از فعالترین و پیشگامترین انجمن های کشور است افزود: در حال حاضر یکهزار و 680 نفر توسط این انجمن ، کارت اهدا عضو دریافت کرده اند .
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه امکان انجام پیوند عضو در استان وجود ندارد، افراد مرگ مغزی شده به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران اعزام و سپس اعضای انان اهدا می شود .
وی بیشترین اعضا اهدا شده در این مدت را قلب، کبد، کلیه، نسوج و قرنیه عنوان کرد و گفت: تنها شهرستانی که کارت اهدا عضو در آن صادر می شود ، بروجرد است چراکه در مابقی نقاط کشور باید این مهم با هماهنگی مرکز انجام شود .
به هر حال هستند افرادی که چشم امیدشان نه به مرگ دیگران، بلکه به لطف و بخشش بازماندگان آنان است، پس همه تلاش کنیم این امید زندگی دوباره را به نیازمندان اهدا کنیم .
اینگونه نپنداریم که مرگ اطرافیانمان ، پایان زندگی است بلکه باید نگاهمان بر این زاویه متمرکز شود که مرگ عزیزان را با اهدا عضو و نجات جان زندگی دیگری، به مرگ سبز و زندگی جاوید بدل کنیم تا که با مرگی در یک طرف، زندگی دیگری رقم بخورد و جوانه های سبز حیات در کالبدی دیگر شکوفه کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *